BAM is met ruim 19.000 medewerkers verspreid over vijf thuislanden (Nederland, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland en België) een van de grote bouwers van Europa. Ook bij BAM is door de coronacrisis in korte tijd heel veel veranderd. De meeste stafmedewerkers werken nu thuis. Een deel van de bouwplaatsen is van de ene op de andere dag tijdelijk gesloten. De overheidsmaatregelen zijn in elk land anders. Hoe behoud je als organisatie het overzicht dat nodig is om een crisis van die omvang te managen?
Vanaf het begin van de crisis heeft BAM gecommuniceerd dat veiligheid en gezondheid van de medewerkers en andere betrokkenen voorop staan in deze crisis. Maar hoe bepaal je prioriteiten? Hoe verzamel je betrouwbare stuurinformatie als al die medewerkers op zoveel verschillende plekken werken? Hoe bepaal je de effectiviteit van beleid als de situatie elke week verandert?
BAM maakt al jaren gebruik van de engagement monitor van Scorius waarmee maandelijks aan de hand van steekproeven de betrokkenheid van medewerkers in de thuislanden wordt gemeten. Maandelijks wordt hiervoor een korte online vragenlijst verstuurd naar een steekproef van medewerkers. Het was relatief makkelijk om snel een aantal vragen over de coronacrisis toe te voegen aan deze methodiek.
COVID-19 surveys
Friedie Eysbouts-Jacobs is Head of Learning and Culture bij BAM (a.i.) en legt uit: ‘Scorius heeft ons geholpen om in korte tijd een meetinstrument te maken waarmee we de impact van COVID-19 op ons personeel continu kunnen monitoren. Onze Executive Board en de directies van de diverse werkmaatschappijen hebben behoefte aan stuurinformatie bij het dagelijks managen van deze crisis. Doen we de juiste dingen? Zijn we duidelijk in onze communicatie? Hoe helpen we onze medewerkers om productief te blijven?
Friedie Eysbouts-Jacobs: Head of Learning and Culture bij BAM (a.i.)
Twee weken later hebben we de eerste vragenlijst verstuurd naar 15.000 medewerkers in onze vijf thuislanden. Hiermee hadden we onze nulmeting in handen, een eerste inschatting van de situatie. We vragen onder andere of medewerkers zich veilig voelen, of de communicatie van maatregelen duidelijk is en waar medewerkers behoefte aan hebben. Nu ontvangt een steekproef van onze medewerkers elke week een korte vragenlijst over de impact van COVID-19. We kunnen de vragen elke week aanpassen op basis van de laatste ontwikkelingen. Zo houden we continu een vinger aan de pols van onze organisatie.
Data analyse
De uitkomsten van de onderzoeken worden elke week samengevat in een trendanalyse die wordt besproken in het directie overleg. Alle data zijn beschikbaar via een online dashboard zodat managers zelf de trend kunnen zien voor hun eigen team. We zien daarmee precies wat de ontwikkeling is op de voor deze crisis belangrijke onderwerpen. De directies van onze werkmaatschappijen en het COVID-19 team gebruiken de feedback van het personeel om prioriteiten te stellen en wekelijks de voortgang te evalueren. Als teams slecht scoren wordt meteen actie ondernomen. Scorius helpt bij het maken van diepere analyses zodat we beter begrijpen wat de oorzaken zijn van verschillen tussen teams en functiegroepen. We kunnen de uitkomsten van de surveys daarmee ook koppelen aan concrete business KPI’s. We zien daarmee dus of ons beleid ook leidt tot het gewenste effect.
Resultaat
Volgens Friedie geeft het vooral rust dat een onderbouwd beeld bestaat van hoe het gaat met de medewerkers van BAM. Sinds we wekelijks meten hebben we beter overzicht van de situatie. We zien hoe trends op belangrijke onderwerpen zich van week tot week ontwikkelen en die trend is niet gebaseerd op individuele meningen, maar op de feedback van duizenden medewerkers. Als organisatie weten we dus veel beter wat ons te doen staat. We zien dat onze medewerkers tot nu toe vooral positief zijn over hoe de impact van COVID-19 wordt aangepakt. Dat geeft vertrouwen dat we op het goede spoor zitten. Op het moment dat iets mis dreigt te gaan of als de situatie ineens zou verslechteren dan zien we dat direct in de data en kunnen we handelen. We onderbouwen ons beleid met data en we kunnen daarmee sneller betere beslissingen nemen in deze hectische periode.
Meer lezen over het meten van de impact van de Covid-19 crisis?
- Lees hier onze blog over luisteren naar medewerkers.
- Meer informatie over de Scorius engagement monitor vind je hier.
- Andere praktijk cases van Scorius vind je hier.
Meer informatie
Wilt u meer weten of heeft u interesse? Stuur een mail naar info@scorius.nl of vul hier het contactformulier in.