Hoe YoungCapital talent herkent met online assessments
YoungCapital is binnen de uitzendbranche marktleider in het werven van jong talent. YoungCapital en Scorius ontwikkelden samen een Talent Scan voor alle kandidaten van YoungCapital. De Talent Scan geeft in 25 minuten een wetenschappelijk onderbouwd beeld van iemands sterkste competenties en is online via een app te maken. Door de talent scan van Scorius kunnen de recruiters van YoungCapital talent sneller en makkelijker herkennen. De kwaliteit van de match neemt toe en er kan worden geselecteerd op talent in plaats van werkervaring.
Rick van de Water is online assessment specialist bij YoungCapital en hij ziet volop kansen om talent nog sneller te herkennen.
Uitzenden anno 2016
Rick vertelt: ‘Het zoeken en werven van het juiste talent voor onze opdrachtgevers is onze core business. De afgelopen jaren is de arbeidsmarkt weer snel aan het aantrekken. De vraag naar flexibel personeel is enorm toegenomen. Functies die vroeger door vast personeel werden uitgevoerd worden nu door flexwerkers ingevuld. Dat betekent dat werkgevers veeleisender zijn geworden dan vroeger. Er wordt meer verwacht van de mensen die wij plaatsen. Nu de economie aantrekt en de werkloosheid daalt zal het voor organisaties alleen maar moeilijker worden om genoeg goede mensen te vinden. Er zijn minder mensen op zoek naar werk en er wordt meer verwacht van de mensen die wel beschikbaar zijn. Het is daarom onze taak om talent zo snel mogelijk te herkennen zodat wij aan de groeiende vraag kunnen blijven voldoen’
Jong talent
Wat is de visie van YoungCapital op het werven van jong talent? Rick legt uit: ‘Wij hebben veel kandidaten in onze database. Onze kandidaten zijn vooral jonge mensen die nog niet een heel uitgebreid CV hebben opgebouwd. Een opleiding is belangrijk maar zegt niet alles over iemand. Bij YoungCapital willen we daarom vooral selecteren op iemands talent en iemands aanleg. Kan iemand zich inleven in een klant? Werkt iemand nauwkeurig? Dat is wat we willen weten van een kandidaat. Een resultaatgerichte, sociale en flexibele kandidaat kan zich snel ontwikkelen ook als hij of zij qua werkervaring misschien nog niet helemaal aansluit op de functie. Persoonlijkheidseigenschappen zijn echter niet zo makkelijk te meten. Met de Talent Scan van Scorius hebben we een betrouwbaar en valide instrument om toch snel te zien waar iemands kwaliteiten liggen. Op die manier kunnen we mensen heel gericht plaatsen met een grote kans op succes. Wij richten ons op de toekomst van een kandidaat in plaats van alleen te kijken naar wat iemand in het verleden heeft gedaan. Door talent als uitgangspunt te nemen kan je meer ‘outside the box’ denken. Wij herkennen het talent dat anderen mogelijk over het hoofd zien. En zo worden wij nog beter in het scouten van de juiste kandidaten. Ook onze kandidaten worden enthousiast van de mogelijkheid om te achterhalen waar hun talent ligt’.
‘Door het online assessment herkennen wij talent dat anderen over het hoofd zien’
Waarom Scorius?
Toen we bij YoungCapital begonnen na te denken over een online assessment voor alle kandidaten hadden we snel duidelijk wat de uitgangspunten moesten zijn. Ten eerste moet het een goed, valide en betrouwbaar assessment zijn gebaseerd op een gangbaar wetenschappelijk model. Er is veel aanbod van testen en assessments maar veel instrumenten hebben geen solide wetenschappelijke basis. Het assessment moet verder snel, online en makkelijk in het gebruik zijn. Ook daarin zie je veel verschillen tussen aanbieders. Verder willen we een assessment met een positief uitgangspunt. Het is voor ons en voor de kandidaat veel interessanter om te kijken waar iemand goed in is en waar iemands talent ligt dan om te kijken waar iemand niet goed in is. Verder doen we vanuit YoungCapital het liefst zaken met flexibele en innovatieve partijen die jong van geest zijn en passen bij ons DNA. Scorius was op al deze punten een goede match voor ons. Scorius onderscheidt zich door voorop te lopen in talent analytics. Zij bieden ons meer dan alleen een assessment en gaan ons helpen om te analyseren hoe wij ons constant kunnen verbeteren in ons werk.’
Uitzenden anno 2016
Rick vertelt: ‘Het zoeken en werven van het juiste talent voor onze opdrachtgevers is onze core business. De afgelopen jaren is de arbeidsmarkt weer snel aan het aantrekken. De vraag naar flexibel personeel is enorm toegenomen. Functies die vroeger door vast personeel werden uitgevoerd worden nu door flexwerkers ingevuld. Dat betekent dat werkgevers veeleisender zijn geworden dan vroeger. Er wordt meer verwacht van de mensen die wij plaatsen. Nu de economie aantrekt en de werkloosheid daalt zal het voor organisaties alleen maar moeilijker worden om genoeg goede mensen te vinden. Er zijn minder mensen op zoek naar werk en er wordt meer verwacht van de mensen die wel beschikbaar zijn. Het is daarom onze taak om talent zo snel mogelijk te herkennen zodat wij aan de groeiende vraag kunnen blijven voldoen’