Talent Analytics
Talent analytics genereren
tot 30% meer
aandeelhouderswaarde
Wat levert data gedreven HR op? download de whitepaper

Haal meer uit een medewerkerstevredenheidsonderzoek

Veel organisaties doen 1 keer per jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Een dergelijk onderzoek is een mooie kans om verbeterpunten te signaleren en te weten wat er leeft op de werkvloer.

 

Toch zijn er maar weinig medewerkers die het leuk vinden om deel te nemen aan een onderzoek. Ook is vaak niet duidelijk wat een onderzoek de organisatie oplevert. Eerder schreven we daar al deze blog over.

 

Hoe kan je als organisatie meer uit een medewerkersvredenheidsonderzoek halen?

 

Maak de afname makkelijk en eenvoudig

 

Te vaak is een medewerkerstevredenheidsonderzoek een lange vragenlijst die alleen op een ouderwetse manier kan worden ingevuld. Dat is niet meer nodig. Tegenwoordig kunnen de vragen direct op een mobiele telefoon worden ingevuld. Niet eerst inloggen en een account aanmaken maar gewoon snel een paar vragen beantwoorden als je in de trein op weg naar je werk bent. Ook is het niet meer nodig om iedereen de volledige vragenlijst in te laten vullen. Door middels een steekproef, regelmatig gedeeltes van de vragenlijst onder steeds andere groepen medewerkers uit te zetten kan er betrouwbaar gemeten worden zonder dat iedereen honderden vragen hoeft te beantwoorden. Zo kan de vragenlijst kort en simpel gehouden worden en leidt de afname niet tot irritatie. Ook is het beter om vaak en kort te meten in plaats van een keer per jaar uitgebreid en lang. Het is juist boeiend om te zien hoe de uitslag op bepaalde thema’s in de loop der maanden verandert.

 

Betrek medewerkers bij het aandragen van oplossingen.

 

Het belangrijkste probleem met medewerkerstevredenheidsonderzoeken is dat er zo weinig met de uitkomsten gebeurt. Het is alsof je iemand om zijn mening vraagt maar niet echt geïnteresseerd bent in het antwoord. Het is precies dat gevoel dat er voor zorgt dat weinig medewerkers uitkijken naar het volgende medewerkerstevredenheidsonderzoek.  Dat is ontzettend jammer. Niemand kent het dagelijkse werk beter dan de medewerkers die het doen. Wanneer je medewerkers vraagt om mee te denken over hoe het werk beter kan worden georganiseerd komen ze vaak met verrassend eenvoudige maar ook effectieve oplossingen. Dus helpt het enorm als medewerkers met elkaar via een online platform kunnen brainstormen over initiatieven over hoe dingen beter kunnen. Met elkaar nadenken over hoe het werk beter kan zorg voor positieve energie en betrokkenheid. Het invullen van de vragenlijst krijgt een doel. En medewerkers komen altijd met verrassende oplossingen. Het kan natuurlijk best spannend zijn om medewerkers oplossingen te laten aandragen. Sommige ideeën of oplossingen kunnen te ver gezocht zijn of veel te duur zijn. Wanneer een oplossing praktisch niet uitvoerbaar is dan snappen de medewerkers dit best wanneer je het ze uitlegt.

 

Analyseer de data.

 

HR analytics zijn een populair onderwerp. Er zijn echter maar weinig organisaties die medewerkersonderzoeken structureel gebruiken als een bron van data. Medewerkersonderzoeken leveren een schat aan waardevolle informatie op. Door medewerkers naar hun mening te vragen weten we hoe er gecommuniceerd wordt, of medewerkers effectief worden aangestuurd, of iedereen weet wat er verwacht wordt, of medewerkers tegen praktische obstakels aanlopen, enzovoort. Wanneer er regelmatig gemeten wordt kan de organisatie teams en afdelingen makkelijk vergelijken.  Het is mogelijk om precies de ontwikkeling op die onderwerpen over de tijd, per maand of per jaar te volgen. Wanneer een team beter of juist slechter presteert dan een ander team ontstaat er inzicht in de oorzaken van die verschillen. Helemaal door deze data te combineren met gegevens over de competenties en daadwerkelijke prestaties wordt het gemakkelijk om verbeterpunten te signaleren. Aan de hand van deze objectieve data kan HR veel actiever sturen op resultaat.

 

 

Demo aanvragen

Deel dit verhaal:
David Verhagen
David Verhagen
6 november 2014
Whitepaper Talent analytics wat levert het op?
Download whitepaper
Gerelateerde artikelen
Op de hoogte blijven?
Nieuwsbrief
  • "Met Scorius kunnen we veel actiever sturen op medewerkersbetrokkenheid en weten we precies aan welke knoppen we kunnen draaien"
    Lajos Walbeek
    HR directeur BAM Bouw en Vastgoed
  • "Scorius loopt voorop in Talent Analytics"
    Rick van de Water
    Assessment & Development specialist YoungCapital"
  • "De adviseurs van Scorius hebben een grondige expertise in organisatiepsychologie."
    Joris Kleintjens
    Algemeen directeur Lexima
  • “Eindelijk makkelijk te gebruiken software die prestatie en talent ontwikkeling effectief ondersteunt.”
    Ernst Jan Reitsma
    Partner Rijnconsult
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief
nieuwsbrief