Talent Analytics
CFO laat kansen liggen.
Lees onze nieuwe whitepaper
De financiële impact van data gedreven HR Download de whitepaper

Wat zijn ‘pulse’ metingen voor medewerkerstevredenheid ?

Wat zijn ‘pulse’ metingen voor medewerkerstevredenheid ?

Medewerkerstevredenheid of medewerkersbetrokkenheid is voor veel organisaties een steeds belangrijker onderwerp. De werkloosheid daalt en het vinden van de beste mensen wordt steeds moeilijker. Dan wordt het dus ook belangrijker om talent te motiveren en vast te houden. Maar hoe kom je er nu achter hoe iedereen in de race zit? Hoe bepaal je wat je kan doen om de motivatie van mensen te verhogen?

Traditioneel werd hiervoor het medewerkerstevredenheidsonderzoek ingezet. Dat gebeurde meestal 1 keer per 2 of 3 jaar en was een lange vragenlijst die onder alle medewerkers werd uitgezet.

Deze traditionele manier van werken past niet meer bij de snelheid waarmee de wereld veranderd. Medewerkerstevredenheid 1 keer per 2 jaar in kaart brengen is veel te weinig om effectief tot actie over te kunnen gaan. Lange vragenlijsten zijn niet meer van deze tijd. En we willen real-time kunnen zien wat de stand van zaken is.

Om deze redenen worden de zogenaamde ‘pulse’ metingen steeds populairder. Een ‘pulse’ meting vangt als het ware de hartslag van de organisatie. Het gaat om korte, flexibele, mobiele vragenlijsten die frequent kunnen worden ingezet. Deze manier van werken is populair geworden in de VS en komt nu langzaam deze kant op.

Wat zijn de verschillen tussen het traditionele medewerkerstevredenheidsonderzoeken en ‘pulse’ metingen?

 

1. Frequent meten

Pulse metingen zijn korte, makkelijk aan te passen, online vragenlijsten die je snel kan uitzetten om het sentiment of de sfeer in een team te meten. Medewerkers kunnen in minder dan 5 minuten op hun mobiel aangeven hoe zij zich voelen en hoe ze aankijken tegen onderwerpen als communicatie, hun leidinggevende, of mogelijkheden voor persoonlijke groei. Door regelmatig te meten wordt het mogelijk om trends te ontdekken. Ook kan er tussentijds worden bijgestuurd. Als een bepaald onderwerp op de agenda verschijnt kan er direct gemeten worden hoe medewerkers tegen dit onderwerp aankijken. Je kan dan dus van maand tot maand bekijken hoe de medewerkersbetrokkenheid zich ontwikkelt. In plaats van een foto van de organisatie maak je op deze manier een film.

Scorius heeft deze aanpak nog verder ontwikkeld en software ontwikkeld voor geautomatiseerde steekproeven. Op die manier hoef je niet iedereen constant lastig te vallen met vragenlijsten maar trekt de software een betrouwbare representatieve steekproef onder de medewerkers. Medewerkers ontvangen allemaal de vragenlijst maar op wisselende momenten.

Door frequent te meten ontstaat een indruk van de trends in een organisatie. Teams, afdelingen of regio’s kunnen van maand tot maand vergeleken worden. In sommige teams zit de spirit er goed in. In andere teams gaat de betrokkenheid achteruit. Zo kan er veel effectiever worden gestuurd op een gemotiveerde workforce.

 

2. Real time dashboard met uitkomsten.

Vroeger duurde het lang om een medewerkerstevredenheidsonderzoek af te nemen. Vervolgens duurde het nog langer voor er een rapport met de uitkomsten verscheen. Vaak gingen er maanden overheen. In die tijd was de organisatie alweer flink veranderd. Met ‘pulse’ metingen heb je constant inzicht in de laatste stand van zaken door middel van een online real time dashboard. Hierdoor weet je altijd wat er speelt. En kan je snel inspelen op veranderingen. In het dashboard kan je elk moment zien wat de stand van zaken is en hoe de betrokkenheid zich van maand tot maand ontwikkelt. En je kan teams, leeftijdsgroepen of functiegroepen snel zelf vergelijken.

 

3. Data analyse

HR analytics staat overal hoog op de agenda. Bedrijfsmatige data is natuurlijk belangrijk. Maar het is nog veel interessanter om te kijken naar ‘softe’ en psychologische data van medewerkers. Door ‘pulse’ metingen wordt belangrijke informatie verzameld over wat medewerkers motiveert en waar ze tegenaan lopen op de werkvloer. Deze data kan worden vergeleken met data over verzuim, verloop, klanttevredenheid of productiviteit. Op die manier kan worden gestuurd op een werkomgeving waarin alle medewerkers optimaal kunnen presteren en elke dag gemotiveerd aan de slag gaan.

 

4. Meer dan medewerkerstevredenheid

‘Pulse’ metingen bieden de mogelijkheid om verder te kijken dan alleen medewerkerstevredenheid. Er kunnen vragen worden meegenomen over praktische zaken en ook cultuur, gedrag of de waarden in de organisatie. Op die manier ontstaat een flexibel en effectief meetinstrument om continu te meten hoe iedereen in de race zit en hoe motivatie en prestatie verhoogd kunnen worden.

Deel dit verhaal:
David Verhagen
29 mei 2017
Whitepaper Talent analytics wat levert het op?
Download whitepaper
Gerelateerde artikelen
Op de hoogte blijven?
Nieuwsbrief

  • "Met Scorius kunnen we veel actiever sturen op medewerkersbetrokkenheid en weten we precies aan welke knoppen we kunnen draaien"
    Lajos Walbeek
    HR directeur BAM Bouw en Vastgoed
  • "Scorius loopt voorop in Talent Analytics"
    Rick van de Water
    Assessment & Development specialist YoungCapital"
  • "De adviseurs van Scorius hebben een grondige expertise in organisatiepsychologie."
    Joris Kleintjens
    Algemeen directeur Lexima
  • “Eindelijk makkelijk te gebruiken software die prestatie en talent ontwikkeling effectief ondersteunt.”
    Ernst Jan Reitsma
    Partner Rijnconsult
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief
nieuwsbrief

Wij maken gebruik van cookies om de gebruiks­­vriendelijkheid van onze website te verbeteren. Daarnaast kunnen we je hierdoor gerichte content bieden op onze websites, via onze andere kanalen en andere media. We onthouden je keuze zodat je niet iedere keer dat je onze website bezoekt deze vraag te zien krijgt. Naast het accepteren van de cookies, kan je de cookies ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen