Waarom eerlijke feedback moeilijk blijft maar noodzakelijk voor ontwikkeling.
Welke feedback vond jij in je werkleven het moeilijkste te accepteren? En wanneer vond je het zelf spannend om eerlijke feedback te geven?
Toen ik net begon met werken vroeg mijn toenmalige baas mij of ik hem ‘eerlijke’ feedback wilde geven nadat we samen bij een klant waren geweest. Ik was nieuw dus ik had vast een mening. Ik zat naast hem in de ruime leren stoelen van zijn dure nieuwe leaseauto en het was zeker nog een uur rijden terug naar kantoor. Ik was jong en naïef en zei dat ik vond dat hij te weinig had geluisterd en te veel had gepraat. Het bleef een paar minuten stil. Zijn reactie: ‘ik merk dat die opmerking me ontzettend irriteert. Dus ik denk dat je gelijkt hebt.’
Dat is het dilemma van feedback. Wanneer een collega of klant je confronteert met een van je tekortkomingen kan dat bijna letterlijk pijn doen. Veel mensen doen er alles aan om zo’n confrontatie te voorkomen. Tegelijk leidt eerlijke feedback ook vaak tot een snelle ontwikkeling. Door de pijn van de confrontatie word je gemotiveerd om echt te veranderen.
Een tijdje later was het mijn beurt. Ik ging opnieuw samen met mijn toenmalige baas naar een klant maar deze keer moest ik het gesprek voeren. Mijn baas observeerde. Twee dagen later kreeg ik een verslag van ruim drie pagina’s met feedback. De eerste 2 regels waren positief. De rest was ‘eerlijke’ feedback. Er was van alles dat beter kon. Van kleine details (zorg dat je laptop brandschoon is als je erop presenteert), tot contact leggen (ook ik luisterde te weinig), tot mijn onvermogen om de informatie die de klant me gaf ter plekke te verpakken in mijn presentatie. Het was niet leuk om zoveel kritiek te krijgen. Maar ik was jong en naïef en moest nog veel leren. Ik liep dagenlang rond met een slecht gevoel. Maar veel van de feedback die ik toen kreeg gebruik ik nog steeds elke dag. Het was confronterend maar ook erg effectief.
Ik heb daarna nog maar zelden zulke eerlijke feedback gehad. Hoe verder je komt hoe minder mensen eerlijk zeggen wat ze echt van je vinden. Je voelt dat er iets niet lekker loopt met een collega of klant maar je komt er niet achter wat het is. Ik ben misschien niet meer zo jong als toen maar er is nog steeds zoveel te leren.
Het is voor de meeste mensen niet makkelijk om kritiek te uiten. Dus op de zeldzame momenten dat je eerlijke feedback krijgt, doe dan je best om er naar te luisteren.
Ik geloof in de kracht van feedback. Daarom denken we bij Scorius na over hoe feedback geven in teams kan worden gestimuleerd. Lees hier meer over onze online ontwikkeldialoog.
Meer informatie
Wilt u meer weten of heeft u interesse? Stuur een mail naar info@scorius.nl of vul hier het contactformulier in.