Talent Analytics
Talent analytics genereren
tot 30% meer
aandeelhouderswaarde
Wat levert data gedreven HR op? download de whitepaper

HR is net Sales. 6 manieren om als HR professional draagvlak te krijgen voor je plannen

 

 

Als HR professional is het niet altijd makkelijk om zaken voor elkaar te krijgen. De beslissing om ergens mee aan de slag te gaan en geld uit te geven is er een die de HR afdeling meestal niet alleen neemt. Om iets voor elkaar te krijgen is het bijna altijd nodig om collega’s zonder HR achtergrond te overtuigen. Overtuigend presenteren en het omgaan met politiek is iets dat je niet leert tijdens je opleiding of studie. Het ‘verkopen’ van je plannen is iets dat veel HR professionals lastig vinden. Maar gelukkig is het iets dat je kan leren. En als het lukt ga je het spel steeds leuker vinden.

 

Hoe verkoop ik mijn plannen aan mijn collega’s?

 

1. Verplaats je in de ambities en problemen van de business.

 

Elke verkoper weet dat je je moet verplaatsen in de behoeftes van je klanten. Als iemand nergens behoefte aan heeft wordt het moeilijk om iets te verkopen.Gelukkig lopen er in elk bedrijf managers rond met ambities. Ook spelen er in elk bedrijf concrete problemen die om een oplossing vragen. Jouw plannen zullen niet altijd de meest voor de hand liggend oplossing bieden. Maar als je je plannen een beetje aanpast of op een andere wijze presenteert dan kan je tot een plan van aanpak komen waarmee jouw collega’s ook hun doelen bereiken. Het is een eeuwenoud cliche maar je moet op zoek naar een win-winsituatie. En dat lukt alleen als je echt je best doet om te begrijpen wat je collega’s willen.

 

2. Presenteer je plannen zo dat ze aansluiten op de behoeften van betrokkenen.

 

De tweede stap in een succesvolle verkoop is het vertalen van jouw oplossing naar de behoeftes van je klant. Als je eenmaal begrijpt wat collega’s willen bereiken zal je merken dat je jouw plannen zo kan presenteren dat ze aansluiten bij wat anderen willen. Je moet je collega’s helpen om in te zien hoe jouw plannen bijdragen aan hun plannen. Ze zullen dat rekensommetje zelf niet zo snel maken. Maar als je ze helpt zal het kwartje vallen. Draagvlak creëer je niet met de feiten van je plan. Draagvlak creëer je met de manier waarop je jouw plan aan anderen presenteert.

 

3. Maak de business case.

 

Om budget los te krijgen zal je ook in moeten gaan op hoe je dat geld uitgeeft en wat dat oplevert. Als je deze stap niet goed zet gebeurt er uiteindelijk niets. Pak je rekenmachine en ga aan de slag. Te veel HR professionals denken dat ze hun plannen erdoor krijgen door alleen in te gaan op kwalitatieve argumenten. Maar behandel ook de financiële opbrengsten van jouw plannen. Bereken wat het oplevert als het verloop daalt, als medewerkers beter presteren, als we niet extern werven maar meer doen met interne doorstroom.

 

4. Neem een persoonlijk voorbeeld als uitgangspunt.

 

Alleen argumenten over geld zijn ook niet voldoende. Vertel een verhaal. Maak jouw plannen persoonlijk. Vertel over collega’s die mooie prestaties hebben neergezet en waardevol zijn voor de organisatie en hoe jouw plannen dit mogelijk maken. Kom met aansprekende, persoonlijke authentieke en individuele verhalen uit de organisatie. Wanneer je iemand probeert te overtuigen is gevoel net zo belangrijk als logica.

 

5. Vertel over best practices.

 

Wat ook altijd goed werkt is vertellen over succesverhalen binnen andere aansprekende bedrijven. Iedereen kent de verhalen over google medewerkers die 1 dag per week mogen besteden aan wat ze zelf belangrijk vinden. Google is een van de meest succesvolle bedrijven dus als het daar werkt moet het voor ons ook iets doen. Mensen zijn kuddedieren. Als de buurman een mooie auto heeft dan wil ik er ook een.

 

6. Maak duidelijk wat de gevolgen zijn van niets doen.

 

Verkopers kijken vaak naar hoe de concurrent het doet. Maar er is een concurrent waar je pas echt last van hebt en dat is het besluit om niets te doen. We doen het hier al jaren zo, waarom zouden we dit veranderen? Niets is zo frustrerend als jaren aan een plan werken dat uiteindelijk toch weer wordt uitgesteld en nog later afgesteld. Iedereen is bang voor verandering. Het voelt altijd veiliger om de zaken te laten zoals ze zijn. Dat is immers bekend terrein, je weet wat je kan verwachten. Maar stilstand is achteruitgang. Helemaal tegenwoordig met elke dag wel een nieuwe technologie. Bedrijven moeten meegaan met hun tijd anders worden ze overbodig. Maak daarom duidelijk wat er gebeurt als we niet snel in actie komen. Het voelt als inspelen op angst maar het is een reële angst.

 

Deel dit verhaal:
David Verhagen
David Verhagen
9 mei 2014
Whitepaper Talent analytics wat levert het op?
Download whitepaper
Gerelateerde artikelen
Op de hoogte blijven?
Nieuwsbrief
  • "Met Scorius kunnen we veel actiever sturen op medewerkersbetrokkenheid en weten we precies aan welke knoppen we kunnen draaien"
    Lajos Walbeek
    HR directeur BAM Bouw en Vastgoed
  • "Scorius loopt voorop in Talent Analytics"
    Rick van de Water
    Assessment & Development specialist YoungCapital"
  • "De adviseurs van Scorius hebben een grondige expertise in organisatiepsychologie."
    Joris Kleintjens
    Algemeen directeur Lexima
  • “Eindelijk makkelijk te gebruiken software die prestatie en talent ontwikkeling effectief ondersteunt.”
    Ernst Jan Reitsma
    Partner Rijnconsult
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief
nieuwsbrief