Talent Analytics
CFO laat kansen liggen.
Lees onze nieuwe whitepaper
De financiële impact van data gedreven HR Download de whitepaper

Data analyse: betrokkenheid zorgpersoneel daalt, verzuim stijgt.

Data analyse: medewerkersbetrokkenheid zorgpersoneel daalt, verzuim stijgt.

Op 27 februari 2020 kreeg Nederland te maken met de eerste corona besmetting. Een jaar later staat de teller op ruim een miljoen. En al die tijd stonden zorgmedewerkers in de frontlinie van deze ongekende pandemie. Nog steeds is de druk op het zorgpersoneel enorm. De impact was en is niet alleen voelbaar op de corona-afdelingen van de ziekenhuizen. Ook in de ouderenzorg, de thuiszorg en de gehandicaptenzorg kleurt de pandemie het dagelijkse doen en laten.

Samen met onze partner Assist Zorg heeft Scorius onderzocht hoe het zorgpersoneel in de ‘care’-sector deze crisis vanaf februari 2020 tot en met januari 2021 beleefde. Hierbij valt vooral op dat het vertrouwen in het management de afgelopen twaalf maanden gegroeid is. Maar tevreden achteroverleunen zit er voor de managers niet in: op basis van de cijfers verwacht Assist Zorg dat verzuim onder zorgprofessionals de komende maanden flink toeneemt…

Assist Analytics, een onderdeel van Assist Zorg, doet al jaren maandelijks onderzoek naar werkbeleving en medewerkersbetrokkenheid onder duizenden zorgprofessionals. Dit gebeurt door via representatieve steekproeven steeds een groep medewerkers te vragen een korte enquête in te vullen. Deze onderzoeken vonden al plaats voor de corona crisis. Vanaf de start van de pandemie zijn de enquêtes aangevuld met vragen over de corona crisis. ‘We kunnen hierdoor dus nauwkeurig meten hoe zorgprofessionals deze crisis beleven, wat er goed gaat en waar de ruimte ligt voor verbetering’, vertelt Yvonne Biemans, algemeen directeur bij Assist Zorg. 

Assist Analytics heeft onlangs de  onderzoeksresultaten vanaf februari 2020 tot en met januari 2021 geanalyseerd. De focus hierbij lag op de beleving van zorgprofessionals uit de ouderenzorg, thuiszorg, gehandicaptenzorg, WMO en schoonmaak in de zorg. Gegevens uit de cure-sector (ziekenhuizen) zijn hierin niet meegenomen.

Wat ging goed? Wat kunnen we uit het onderzoek opmaken? 

Allereerst zien we dat een sentiment van saamhorigheid en ‘samen de schouders eronder’ aan het begin van de crisis zorgden voor een grotere betrokkenheid van medewerkers. Opvallend is dat de zorgprofessional tijdens het afgelopen jaar steeds meer vertrouwen heeft gekregen in hoe het management van de organisatie omgaat met de crisis. Aan het begin van de eerste golf had ruim de helft van de medewerkers vertrouwen in het management en in december zelfs 77,8%. Het lijkt erop dat het management van organisaties in de loop van de crisis de situatie beter onder controle heeft gekregen. En dat terwijl het vertrouwen in de aanpak van onze regering juist steeds verder daalt. 

Wat moet beter?

Bij het onderzoek kregen de deelnemers ook vragen over toenemende werkdruk en vermoeidheid, de balans tussen werk en privé, lichamelijke en mentale belasting en energie. ‘Vooral vanaf december blijkt het zorgpersoneel hiermee te worstelen’, voegt Yvonne Biemans toe. ‘Uit eerdere onderzoeken weten we dat deze onderwerpen

samenhangen met verzuim. Hoe lager de scores op deze onderwerpen, hoe hoger het verzuim. Het ligt dus in de lijn der verwachting dat het verzuim onder zorgprofessionals komende maanden nog verder zal toenemen. En daarmee groeit dus ook  de druk op het overgebleven personeel. Dat is een zorgelijke trend.’

De rol van de leidinggevende

Andere resultaten uit het onderzoek tonen aan dat het verzuim tijdens de corona crisis nauw samenhangt met de steun van de direct leidinggevende. Er is sprake van een significante relatie tussen deze twee onderwerpen. Wanneer medewerkers weinig steun ervaren van hun leidinggevende, verzuimen zij sneller en vaker. Dit lijkt misschien een open deur maar van alle onderwerpen bleek de leidinggevende het meeste effect te hebben op het verzuim. Het is dus vooral de rol van de leidinggevende die bepaalt of het verzuim tijdens de tweede corona golf stijgt of daalt.  Op basis van deze onderzoeken adviseren we leidinggevenden dan ook om voldoende aandacht aan de medewerkers te blijven besteden. En dan niet alleen in gesprek gaan over het rooster of de kwaliteit van het werk maar ook oprechte aandacht tonen voor hoe het met de mensen gaat en of ze het nog volhouden. Daarmee kan een gedeelte van het verzuim voorkomen worden.

Meer lezen over hoe Scorius medewerkersbetrokkenheid meet? Lees hier verder.

Deel dit verhaal:
David Verhagen
26 maart 2021
Whitepaper Talent analytics wat levert het op?
Download whitepaper
Gerelateerde artikelen
Op de hoogte blijven?
Nieuwsbrief

  • "Met Scorius kunnen we veel actiever sturen op medewerkersbetrokkenheid en weten we precies aan welke knoppen we kunnen draaien"
    Lajos Walbeek
    HR directeur BAM Bouw en Vastgoed
  • "Scorius loopt voorop in Talent Analytics"
    Rick van de Water
    Assessment & Development specialist YoungCapital"
  • "De adviseurs van Scorius hebben een grondige expertise in organisatiepsychologie."
    Joris Kleintjens
    Algemeen directeur Lexima
  • “Eindelijk makkelijk te gebruiken software die prestatie en talent ontwikkeling effectief ondersteunt.”
    Ernst Jan Reitsma
    Partner Rijnconsult
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief
nieuwsbrief

Wij maken gebruik van cookies om de gebruiks­­vriendelijkheid van onze website te verbeteren. Daarnaast kunnen we je hierdoor gerichte content bieden op onze websites, via onze andere kanalen en andere media. We onthouden je keuze zodat je niet iedere keer dat je onze website bezoekt deze vraag te zien krijgt. Naast het accepteren van de cookies, kan je de cookies ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen