Talent Analytics
CFO laat kansen liggen.
Lees onze nieuwe whitepaper
De financiële impact van data gedreven HR Download de whitepaper

Hoe je als HR professional meer voor elkaar krijgt in 2015: 4 tips

Ook HR professionals maken goede voornemens voor het nieuwe jaar. Om als HR professional echt iets voor elkaar te krijgen moet je vaak samenwerken met collega’s van andere afdelingen. Dat maakt het soms lastig om iets voor elkaar te krijgen. Hoe zorg je ervoor dat je als HR professional mooie resultaten kan boeken in 2015? 5 praktische tips.

 

Steek je nek uit. Toon lef en initiatief

 

Iets voor elkaar krijgen begint ermee dat je initiatief toont. Een nieuw plan lanceren of een oude manier van werken ter discussie stellen is altijd spannend. Wanneer je iets wil veranderen zal je altijd tegen weerstand van anderen aanlopen. Toon lef door te proberen anderen te overtuigen van jouw standpunt. Geef niet meteen op als niet iedereen direct enthousiast is. Ga de strijd aan.  Veel collega’s zullen het waarderen als je ergens voor staat en discussie niet uit de weg gaat. Besef dat iets voor elkaar krijgen tijd nodig heeft en geef dus niet te snel op.

 

Begeef je op de werkvloer

 

Als je iets voor elkaar wil krijgen zal je moeten aansluiten op wat er leeft op de werkvloer. Je zal moeten weten wat de ambities en uitdagingen zijn binnen het bedrijf. Wanneer jouw plannen het werk van andere collega’s makkelijker en effectiever maken zal je weinig weerstand tegenkomen. Maar je zal wel in een paar simpele zinnen moeten kunnen uitleggen hoe jouw idee concreet tegemoet komt aan een vraag of ambitie. Dat lukt je alleen als je heel goed luistert naar waar jouw collega’s tegenaan lopen, waar obstakels zitten en wat hun ambities en uitdagingen zijn. Dus verlaat je kantoor, ga in gesprek met collega’s, luister, vraag door en wees kritisch!

 

Follow the money

 

Om iets voor elkaar te krijgen in een organisatie is geld altijd een factor om rekening mee te houden. Als jouw ideeën op de een of andere manier een positief effect hebben op de financiële prestaties van de organisatie dan zal je minder moeite hebben om de aandacht van jouw collega’s te krijgen. Maar hoe kom je erachter wat de financiële impact is van jouw ambities? In de VS hebben ze het in die context over ‘follow the money’   Dat betekent dat je uitzoekt waar het geld binnen komt, hoe het wordt besteedt en wat het rendement is. Dat klinkt eenvoudig op papier maar is in de praktijk nog een hele speurtocht.  Tijdens die speurtocht ga je zeker zaken tegenkomen die effectiever kunnen. Haak daar op aan en het wordt makkelijker om iets voor elkaar te krijgen.

 

Onderbouw je standpunten met feiten en data

 

Een goed en stevig verhaal is een combinatie van feiten en emotie. Wanneer je jouw intuïtie kan aanvullen met feiten en data die jouw verhaal ondersteunen voorkom je veel discussie en gedoe. Om mensen enthousiast te krijgen doe je een beroep op emotie. Maar om ze te overtuigen van jouw standpunt zal je met feiten moeten komen. Sla je deze stap over dan krijg je misschien wel enthousiaste reacties maar zal het niet lukken om ook echt iets voor elkaar te krijgen.

Deel dit verhaal:
David Verhagen
12 februari 2015
Whitepaper Talent analytics wat levert het op?
Download whitepaper
Gerelateerde artikelen
Op de hoogte blijven?
Nieuwsbrief

  • "Met Scorius kunnen we veel actiever sturen op medewerkersbetrokkenheid en weten we precies aan welke knoppen we kunnen draaien"
    Lajos Walbeek
    HR directeur BAM Bouw en Vastgoed
  • "Scorius loopt voorop in Talent Analytics"
    Rick van de Water
    Assessment & Development specialist YoungCapital"
  • "De adviseurs van Scorius hebben een grondige expertise in organisatiepsychologie."
    Joris Kleintjens
    Algemeen directeur Lexima
  • “Eindelijk makkelijk te gebruiken software die prestatie en talent ontwikkeling effectief ondersteunt.”
    Ernst Jan Reitsma
    Partner Rijnconsult
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief
nieuwsbrief

Wij maken gebruik van cookies om de gebruiks­­vriendelijkheid van onze website te verbeteren. Daarnaast kunnen we je hierdoor gerichte content bieden op onze websites, via onze andere kanalen en andere media. We onthouden je keuze zodat je niet iedere keer dat je onze website bezoekt deze vraag te zien krijgt. Naast het accepteren van de cookies, kan je de cookies ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen