Monitor Ongewenst Gedrag
Ongewenst gedrag staat meer dan ooit op de maatschappelijke agenda. Voorvallen bij the Voice of Holland en voetbalclub Ajax legden, in navolging van #MeToo, de structurele problemen bloot in veel organisaties. Slachtoffers van (seksueel) grensoverschrijdend gedrag kunnen daar een leven lang last van houden. Incidenten met grensoverschrijdend gedrag leiden voor werkgevers daarnaast tot serieuze reputatieschade. Ongewenst gedrag voorkomen is voor werkgevers niet alleen belangrijk maar ook wettelijk verplicht.
Organisaties worden zich dan ook steeds meer bewust van ongewenst gedrag en de wil om een veilige werkvloer te creëren is sterk: een werkvloer vrij van pesten, discriminatie,agressie én seksuele intimidatie.
Maar in hoeverre weten organisaties nu echt wat er speelt op hun werkvloer ? Hoeveel procent van de slachtoffers maakt ook werkelijk melding? Doet een werkgever het goed of slecht als het gaat om dit uiterst gevoelige onderwerp? Als een organisatie werk wil maken van een veilig klimaat dan zal de eerste stap altijd moeten zijn om inzicht te krijgen in hoe het personeel de veiligheid op de werkvloer nu beleeft. Wat je niet meet kun je niet verbeteren.
Scorius kreeg de afgelopen maanden steeds vaker het verzoek van organisaties om een wetenschappelijk onderbouwde monitor voor Ongewenst gedrag te ontwikkelen.
Vanuit de wetenschap is er veel onderzoek gedaan naar oorzaken en prevalentie van ongewenst gedrag en methodes om dit meetbaarder te maken. De onderzoekers van Scorius hebben zich verdiept in dit onderwerp en op basis daarvan een korte vragenlijst ontwikkeld waarmee frequent gemeten kan worden in hoeverre er sprake is van een veilige werkomgeving.
Met de Ongewenst Gedrag Monitor kunnen organisaties continu meten hoe ze ervoor staan. Op welke onderwerpen is de score acceptabel en op welke onderwerpen is er ruimte voor verbetering? Naast het meten van de frequentie van ongewenst gedrag wordt er ook gemeten op de ernst van incidenten en de mate waarin de organisatie grensoverschrijdend gedrag accepteert. Uitkomsten zijn beschikbaar op teamniveau, voor verschillende functiegroepen, uitgesplitst per locatie etc. Er ontstaat inzicht in trends en het effect van interventies wordt meetbaarder. De uitkomst biedt daarmee concrete aanknopingspunten om te verbeteren.
Wilt u meer weten over dit onderwerp? Laat via dit formulier uw gegevens achter.