Talent Analytics
Talent analytics genereren
tot 30% meer
aandeelhouderswaarde
Wat levert data gedreven HR op? download de whitepaper

BAMpanel: sturen op employee engagement

Hoe BAM met data analyse stuurt op betrokken medewerkers

BAM is met ruim 20.000 medewerkers een van de leidende Europese bouwondernemingen en actief in 30 landen. BAM werkt in de totale bouwketen en onderscheidt zich als een duurzame en innovatieve bouwer. Scorius en BAM hebben samen het BAMpanel ontwikkeld om continu te meten hoe medewerkers hun werk beleven. BAMpanel draait nu voor alle Nederlandse medewerkers van BAM. Voor het einde van het jaar wordt de werkwijze internationaal uitgerold.

 

Wat is BAMpanel?

Het BAMpanel is op maat gemaakte software om maandelijks te meten  hoe betrokken en bevlogen de medewerkers van BAM zich voelen. De software is innovatief omdat er gebruik wordt gemaakt van geautomatiseerde representatieve steekproeven. Door te werken met geautomatiseerde steekproeven kan er vaker gemeten worden zonder dat we iedereen constant lastig vallen met vragen. Er worden elke maand andere medewerkers uitgenodigd om mee te doen. Er wordt gewerkt met korte vragenlijsten van 16 basis items. De vragenlijst kan maandelijks op individueel niveau automatisch worden aangepast met extra vragen op basis van team, locatie, afdeling, functiegroep of andere variabelen.  Als er ergens in het bedrijf iets speelt kan dat dus snel worden uitgevraagd. Naast vragen over betrokkenheid kunnen er ook vragen over gedrag, cultuur, values of praktische zaken worden meegenomen.

Lajos Walbeek, HR directeur BAM Bouw en Vastgoed

Innovatie in HR

Lajos Walbeek, HR directeur BAM Bouw en Vastgoed Nederland, heeft het initiatief genomen om met het BAMpanel te starten. ‘BAM wil ook op de HR afdeling werken aan innovatie. Medewerkerstevredenheid werd traditioneel 1 keer per 2 jaar gemeten. Iedereen kreeg een lange vragenlijst en het duurde maanden voor we de uitslag kregen. Binnen BAM wordt medewerkersbetrokkenheid gezien als een facilitator van succes. Hoge betrokkenheid leidt tot meer veiligheid, hogere klanttevredenheid en hogere winstgevendheid.  Met BAMpanel kunnen we veel actiever sturen op betrokkenheid. Door nu vaker te meten maken we niet een foto maar eerder een film van de organisatie. We kijken naar de beweging, naar de flow, welke elementen bewegen er in de organisatie van maand tot maand en welke elementen kunnen we nu echt gaan beïnvloeden? Aan welke knoppen kunnen we draaien?

Het mooiste van deze nieuwe aanpak is dat we ook heel snel het effect kunnen zien van bepaald beleid. Als we een bepaalde activiteit stimuleren dan kunnen we in de metingen erna zien of dit effect heeft gehad op de engagement. Als het geen effect heeft kun je er ook heel snel mee stoppen en naar een andere oplossing zoeken. Wij krijgen de uitslagen op groepsniveau in een online real-time dashboard. Hierdoor weten we altijd wat er speelt in de organisatie.’

Data Analyse

Lajos ziet dat binnen BAM de ‘data awareness’ de laatste jaren snel is gegroeid. ‘BAM creëert een cultuur van meten.  Er wordt elke dag gewerkt met sensortechnologie in gebouwen, data services voor klanten en er wordt nagedacht over hoe we als BAM door middel van data waarde kunnen toevoegen.

Data gedreven HR is volgens Lajos een van de uitgangspunten geweest voor BAMpanel. ‘BAMpanel levert veel waardevolle data op. De data over werkbeleving kruisen we met data over financiële prestaties, verzuim, verloop, veiligheid etc. Dit levert bijzonder waardevolle strategische stuurinformatie op. In de toekomst willen we kunnen voorspellen wanneer en waarom bepaalde groepen medewerkers de organisatie gaan verlaten.

We zijn nu een half jaar bezig. En in dat half jaar hebben we al net zoveel data verzameld als we vroeger in vijf jaar verzamelden. Dus we hebben nu al een enorme voorsprong opgebouwd. De eerste analyses die we maken zijn veelbelovend. Vanuit de organisatie krijgen we goede feedback op wat we aan het doen zijn omdat het simpel is en snel. Er zijn geen lange vragenlijsten en men ziet de waarde in van data analyse zeker nu we de eerste analyses terug beginnen te krijgen. Mensen vinden het gaaf wat je allemaal uit de data kan halen. Met name de flow, de beweging in de getallen, dat vinden wij interessant.’

 

Waarom Scorius?

Waarom heeft BAM gekozen voor Scorius als leverancier? Lajos: ‘Een jaar of drie geleden zijn we begonnen met nadenken over data gedreven HR. We kunnen data over engagement niet zelf verzamelen omdat we de privacy van medewerkers dan niet kunnen waarborgen.  Dus zijn we gaan zoeken naar een third party die data verzameling kan managen maar ook de juiste statistische analyses op die data kan organiseren. We waren toe aan vernieuwing en innovatie.

Uiteindelijk zijn we de samenwerking met Scorius aangegaan. Scorius beschikt over de juiste inhoudelijke HR kennis, kennis van statistiek en de technische kennis om databases te koppelen en te beveiligen. We werken niet vanuit een traditionele leverancier- klant relatie, maar veel meer vanuit een transparante samenwerking waarin we met elkaar naar de tekentafel zijn gegaan om de optimale oplossing uit te werken. We trekken samen op om nieuwe ontwikkelingen vorm te geven. Scorius denkt altijd kritisch met ons mee en begrijpt wat er komt kijken bij data gedreven HR. Maar het grootste voordeel voor ons is de mate van flexibiliteit die Scorius kan bieden.  Dat vinden we niet bij de traditionele aanbieders in de markt. We kunnen snel nieuwe functionaliteiten ontwikkelen en testen. Verder kan Scorius ons helpen met het technisch koppelen van databases in verschillende technologieën waardoor wij niet steeds handmatig data voor analyses hoeven aan te leveren.’

 

Privacy

Vanaf dag 1 is het beschermen van privacy volgens Lajos een leidmotief geweest voor BAMpanel. ‘De data beveiliging en het naleven van de privacywetgeving is dusdanig belangrijk dat daar bij het hele design van de tool rekening mee gehouden is. Vooruitlopend op nieuwe wetgeving bieden we mensen de keuze in hoeveel gegevens zij willen delen. Medewerkers kunnen kiezen of zij vertrouwelijk of anoniem meedoen. BAM heeft alleen toegang tot geanonimiseerde uitslagen op groepsniveau. Scorius gebruikt voor de analyses en het opslaan van data alleen unieke nummers en geen namen of e-mail adressen. Wij werken bewust met een derde partij.  Hiermee weten we zeker dat onze eigen mensen nooit de gegevens van collega’s kunnen zien. Er zijn heldere afspraken gemaakt over het behandelen van data en er zijn technische voorwaarden gecreëerd waardoor alle data maximaal beschermd is en alleen toegankelijk is voor de juiste personen. We lopen daarin nu echt voor op anderen.’

  • "Met Scorius kunnen we veel actiever sturen op medewerkersbetrokkenheid en weten we precies aan welke knoppen we kunnen draaien"
    Lajos Walbeek
    HR directeur BAM Bouw en Vastgoed
  • "Scorius loopt voorop in Talent Analytics"
    Rick van de Water
    Assessment & Development specialist YoungCapital"
  • "De adviseurs van Scorius hebben een grondige expertise in organisatiepsychologie."
    Joris Kleintjens
    Algemeen directeur Lexima
  • “Eindelijk makkelijk te gebruiken software die prestatie en talent ontwikkeling effectief ondersteunt.”
    Ernst Jan Reitsma
    Partner Rijnconsult
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief
nieuwsbrief