4 Redenen waarom online 360 graden feedback onmisbaar is voor jouw ontwikkeling.
360 graden feedback wordt al decennia lang gebruikt in grote en kleine bedrijven om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren. Waarom? Omdat het werkt! Vroeger ging 360 graden feedback nog met pen en papier. Inmiddels kan dat uiteraard online. De volgend stap is dat alle feedback die je in de loop van de jaren ontvangt wordt bewaard en geanalyseerd waardoor je een veel scherper beeld krijgt van de ontwikkeling die je door hebt gemaakt en waar nog ruimte ligt voor groei.
4 redenen waarom online 360 graden feedback jou helpt bij je ontwikkeling.
Zonder feedback geen groei.
Stel dat je graag wil afvallen. Je gaat gezonder eten en meer sporten. Hoe weet je of je op de goede weg bent? Door jezelf regelmatig te wegen natuurlijk. De weegschaal geeft je feedback, moet je nog harder sporten en nog minder eten? Of kan je de teugels weer wat laten vieren? De weegschaal vertelt je waar je staat en hoever je van je doel af bent. In je loopbaan is het niet anders. Als je iets wil bereiken is regelmatige feedback absoluut noodzakelijk. Alleen is een competentie als klantgerichtheid niet zo makkelijk te meten. Door jouw collega’s en klanten te vragen om je te beoordelen op klantgerichtheid weet je precies waar je staat en hoeveel ruimte je nog hebt om te verbeteren.
Feedback van verschillende bronnen is betrouwbaarder.
Wanneer het gaat om moeilijk meetbare competenties als klantgerichtheid is het lastig om zelf in te schatten op welk niveau je zit. Doe je het al uitstekend of moet je er harder aan gaan trekken? Hoe doe je het ten opzichte van anderen? Sommige mensen hebben de neiging om zichzelf te overschatten. Anderen zijn veel te streng voor zichzelf. We hebben allemaal blinde vlekken. Door niet alleen zelf naar jouw prestaties te kijken maar ook anderen om hun mening te vragen wordt de feedback die je krijgt betrouwbaarder. Als je niet alleen zelf vind dat je het goed doet op klantgerichtheid maar collega’s zeggen hetzelfde dan weet je vrij zeker dat je op de goede weg zit.
Feedback geven is spannend
In veel organisaties vinden mensen het spannend om elkaar negatieve feedback te geven. Voor veel mensen is het moeilijk om uit te spreken waar ze mee zitten. Dat is zonde want als je jouw collega’s niet aanspreekt op dingen is het ook lastig voor ze om er iets aan te doen. 360 graden feedback kan een manier zijn om dit patroon te doorbreken en in een organisatie regelmatiger feedback te gaan geven aan elkaar. Alleen als mensen weten op welke punten het niet goed gaat kunnen ze er ook iets aan doen. Door regelmatig met iedereen 360 graden feedback sessies te houden raken mensen gewend aan het proces van feedback krijgen en geven. De angst voor het onbekende verdwijnt. Mensen zullen steeds meer gaan waarderen dat ze weten waar ze staan en irritaties niet worden opgekropt.
Online 360 graden feedback geeft input voor analytics.
Door 360 graden feedback via een online systeem te regelen wordt er waardevolle, concrete en gedetailleerde informatie verzameld in de organisatie. De feedback blijft bewaard. We kunnen per team, per afdeling, per verstiging zien hoe de mensen presteren op specifieke competenties. Er kan geanalyseerd worden wat de achtergrond en oorzaak is van verschillen in prestaties. Door inzicht in de prestaties van mensen kan succes makkelijker herhaald worden op andere afdelingen.